Ponukan 55-im ajetom kur’anskog poglavlja ”Ez-Zarijat” u kojem Uzvišeni Allah veli: “WE ZEKKIR FEINNEZ-ZIKRA TENFE’UL-MU’MINIIN” (“Kazuj i oponinji jer bez sumnje opomena koristi onima koji vjeruju (ALLAHA)…” odlučio sam da kažem o HADŽDŽU nešto više jer je činjenica da veliki broj naših muslimana i muslimanki, iako imaju sve materijalne uslove za obavljanje hadždža, ne obavljaju ga, a mnogi od njih i ne pomišljaju na ovu vjersku obavezu.
Jedan od razloga za ovaj nehat i neodgovornost prema ovom islamskom šartu najviše dolazi zbog nedovoljnog poznavanja i udubljivanja vjernika u vrijednost ovoga islamskoga šarta.
U 4.-om ajetu poglavlja “ET-TIN” Uzvišeni Allah veli: “LEQAD HALEQNEL-INSANE FI AHSENI TAQWIIM…” (“Zaista smo stvorili čovjeka u najljepšem obliku…”)
Dakle, ništa ljepše ni skladnije od čovjeka Uzvišeni Allah nije stvorio na ovome svijetu, jer nam je, pored ostalih blagodati, podario UM I RAZUM, da bi kao razumna bića mogli preuzeti ulogu Allahovog, dž.š., zastupnika na Zemlji ali za ove darove Uzvišeni Allah traži od nas uzdarje, koje se sastoji u vidnim manifestacijama zahvalnosti Njemu, kroz izražavanje i primjenu pet temeljnih islamskih dužnosti a to su:
1. Javnom i svakodnevnom priznavanju Božije egzistencije i Muhammedovog, a.s., poslanstva izgovarajući KELIMEI – ŠEHADET,
2. Redovnom vršenju pet dnevnih namaza,
3. Postu mjeseca Ramazana,
4. Davanju zekata, jednog dijela (2,5 %) od svoga imetka,
5. Obavljanju hadždža, jednom u životu.
Dakle, po šeriatskim propisima, hadždž je jedan od pet uvjeta da čovjek bude musliman. Ko ga ne obavi, ako je u mogućnosti, veliki je griješnik a ko ga zaniječe, postaje nevjernik tj. otpadnik od Islama.
KO JE DUŽAN OBAVITI HADŽDŽ?
Prema šeriatskim propisima musliman i muslimanka koji su:
–punoljetni, umno i tjelesno zdravi te materijalno imućni tj. imaju potrebni novac i obezbijeđenu porodicu u njihovom otsustvu.
–Jedan od uslova je i sigurnost puta odnosno mogućnost dobivanja pasoša i dr.
–Za ženu, pored navedenih uslova, potrebno je da u pratnji ima muža ili nekog od rodbine za koga se, po šeriatskim propisima ne bi mogla udati, ako je mlađa od 45 godina.
Onog časa kad se kod jednog muslimana ispune uslovi za hadždž, on postaje obavezan da ga izvrši, pa ga, prema tome, ne bi smio odgađati jer su mnogi govoreći “imam kad, još sam mlad” ili ” nisam spreman” ostali i bez imetka i bez hadždža.
KADA JE NAREĐEN HADŽDŽ?
Davno prije Muhammeda, a.s., kad je Božji poslanik Ibrahim, a.s., završio izgradnju KA’BE, uz pomoć svoga sina Ismaila, a.s., Allah, dž.š. mu je naredio da objavi ljudima da je hodočaste, jer je to Njegova, tj. Allahova dž.š. volja. To vidimo iz 26. ajeta poglavlja “EL HADŽDŽ” koji glasi:
“WE EZZIN FIN-NAASI BIL-HADŽDŽI JE’TUUKE RIDŽAALEN WE ‘ALAA KULLI DAAMIRIN JE’TIINE MIN KULLI FEDŽDŽIN ‘AMIIQIN.”
(“Oglasi ljudima hadždž. Oni će ti pohrliti iz svih krajeva (bližih i dalekih), pješke i na jahalicama koje su zbog velike udaljenosti omršavile.”)
Hadždž se, sa svojim različitim obredima, održao hiljadama godina prije pojave Muhammeda, a.s. Razumljivo da su predislamski Arapi vremenom u obrede hadždža unijeli mnoge stvari koje nemaju veze sa ibadetom jednom jedinom Bogu pa je nakon pojave Islama, šeste godine po hidžri, Uzvišeni Allah ponovo naredio obavljanje hadždža u suri “ALI IMRAN”, 97.
(“Allah je zadužio ljude da hodočaste ovu kuću i to one ljude koji su u mogućnosti savladati put.”)
Prema ovom ajetu hadždž je primarna dužnost i obaveza koju su vjernici preuzeli, jer je to Allahova dž.š. volja koja se MORA ispoštovati.
Danas je KA’BA najveći duhovni centar svih muslimana svijeta i prema njoj se usmjeravamo u namazu.
ALLAH ČUVA KABU
Bilo je u prošlosti pokušaja da se sveti hram KA’BA, sruši, kako bi se time uklonilo mjesto duhovnog i trgovačkog centra predislamskih Arapa.
Među silnicima koji su pokušali srušiti KA’BU bio je guverner Jemena, Abesinac Ebreha. Sakupio je veliku vojsku i krenuo prema Mekki s namjerom da sruši KA’BU i pokori Arape. U blizini Mekke naiđe na veliko stado deva i ovaca, koje odmah zaplijeni. Među zaplijenjenom stokom bijahu i Abdul-Muttalibove deve.
Abdul-Muttalib se uputi u logor Ebrehe i zatraži da mu vrati deve, na što mu Ebreha, u čudu i sa podsmjehom reče: “Tražiš da ti vratim deve, a ne tražiš da ti poštedim KA’BU koja je tebi i tvojim pretcima bila svetinja, a koju ću ja sada srušiti jer sam zato i došao.”
Abdul-Muttalib, djed još nerođenog Božijeg poslanika, Muhammeda, a.s., na to ponosno odgovori: “Ja sam vlasnik svojih deva i o njima se staram a o KA’BI će se starati Gospodar KABE.”
Ebreha navali na Mekku, ali prije nego je uspio u nju ući, strada i on i cijela njegova vojska od jata ptica koje su u svojim kljunovima nosile neku vrstu užarene gline koju su bacale na Ebrehinu vojsku.
O ovome dogadjaju govori 105.-ta sura u Kur’anu, “EL-FIL”
Ovaj se događaj zbio one godine (570. po Isau a.s.) u kojoj se rodio posljednji Božiji poslanik, Muhammed a.s.
Arapi su ovu godinu nazvali “AMUL-FIL” – “godinom slona” zbog toga što je ispred silne Ebrehine vojske išao ogroman slon koji je trebao pomoću lanaca da sruši KA’BU.
Nije KA’BA smetala samo Ebrehi. I u novije vrijeme bilo je ljudi koji su s podozrenjem i mržnjom gledali na hadždž i KA’BU i smatrali ga glavnim izvorom sveislamskog bratstva i duhovnog jedinstva.
Za mnoge neprijatelje Islama i danas hadždž predstavlja jednu od najvećih smetnji za njihove antiislamske planove. Navešću dva primjera kako nemuslimani koji su neraspoloženi prema Islamu gledaju na instituciju hadždža:
Nekadašnji engleski premijer koji se zvao Hadston, živio je krajem devetnaestoga vijeka, pred svojim parlamentom ustaje i uzvikuje:
“Glavna prepreka našoj kolonizaciji islamskih krajeva su dvije stvari koje se moraju likvidirati, kolikogod nas to koštalo:
-Prvo je ova knjiga (tj. časni Kur’an)…” Malo je zašutio i zatim se okrenuo prema Istoku pokazujući rukom:
-“…I njihova KA’BA u Mekki.”
Jedan kršćanski misionar kaže u svom izvještaju:
“Islam ostaje čvrsta hridina kojom će se razbijati lađa kršćanskog misionarstva dokle god u Islamu postoje tri glavne institucije:
-Kur’an,
-sedmični skup petkom (džuma namaz) i
-godišnji kongres hadždža.”
Neka nam Uzvišeni Allah otvori oči pred tajnama islamskog ibadeta,
Neka nam ulije odlučnost i snagu da budemo spremni zauzeti svoje časno mjesto islamske slave i veličine u smislu kur’anskog ajeta:
“WE LILLAHIL-‘IZZETU WE LI RESULIHI WE LIL MU’MININ”
(“Ponos i veličina pripadaju Allahu, Poslaniku i vjernicima”)
XI. Džuma, 18. 03. 2011./13. Rebiu-l-ahir 1432. h.g. Jedinstvo džemata je iskaz TEWHIDA Svaka slava pripada Uzvišenom Stvoritelju, Jedinom Koji je dostojan svake hvale. Hvala Allahu, Uzvišenome Gospodaru na svim dobrima kojima nas neprestalno obasipa i daruje! Neka je salavat i selam na Njegovog Poslanika Muhammeda a.s. kao i na njegovu časnu porodicu, plemenite ashabe …
12. jun 2020./20. ševval 1441. h.g. HUTBA – EMANET Hvala Allahu Gospodaru svjetova, na neizmjernim ni'metima i blagodatima. Neka je salavat i selam na Allahovog poslanika Muhameda a.s., svjedoka i donosioca radosnih vjesti. Neka je salavat i selam na njegovu časnu porodicu, vrijedne ashabe i sve sljedbenike Islama. Poštovani džema'ate, draga braćo, U današnjoj hutbi, [...]
5. februar 2021. / 23. džumadel-uhra 1442. h. g. Hutba – Ovaj život će proći Draga braćo i sestre. Danas je 23. džumadel-uhra 1442. hidžretske godine, odnosno 5. februar 2021. po Isau, a.s. Prvi datum nam govori koliko je vremena proteklo od hidžre posljednjeg Allahovog Poslanika Muhammeda a.s., iz Mekke u Medinu, a drugi datum …
Sarajevo, 25. februar 2015. (MINA) – U Sarajevu je jučer (24.02.2015.) održan stručni seminar za glavne imame Islamske zajednice iz bošnjačke dijaspore. Seminar je održan pod pokroviteljstvom Uprave za vanjske poslove i dijasporu uz saradnju sa Upravom za vjerska pitanja. Moderator seminara je bio direktor Uprave za vjerska pitanja mr. Nusret Abdibegović, a predavači su …
HADŽDŽ – Peta islamska dužnost
23. 08. 2013./09. Šewwal 1434. h. g.
HADŽDŽ – Peta islamska dužnost
Ponukan 55-im ajetom kur’anskog poglavlja ”Ez-Zarijat” u kojem Uzvišeni Allah veli: “WE ZEKKIR FEINNEZ-ZIKRA TENFE’UL-MU’MINIIN” (“Kazuj i oponinji jer bez sumnje opomena koristi onima koji vjeruju (ALLAHA)…” odlučio sam da kažem o HADŽDŽU nešto više jer je činjenica da veliki broj naših muslimana i muslimanki, iako imaju sve materijalne uslove za obavljanje hadždža, ne obavljaju ga, a mnogi od njih i ne pomišljaju na ovu vjersku obavezu.
Jedan od razloga za ovaj nehat i neodgovornost prema ovom islamskom šartu najviše dolazi zbog nedovoljnog poznavanja i udubljivanja vjernika u vrijednost ovoga islamskoga šarta.
U 4.-om ajetu poglavlja “ET-TIN” Uzvišeni Allah veli: “LEQAD HALEQNEL-INSANE FI AHSENI TAQWIIM…” (“Zaista smo stvorili čovjeka u najljepšem obliku…”)
Dakle, ništa ljepše ni skladnije od čovjeka Uzvišeni Allah nije stvorio na ovome svijetu, jer nam je, pored ostalih blagodati, podario UM I RAZUM, da bi kao razumna bića mogli preuzeti ulogu Allahovog, dž.š., zastupnika na Zemlji ali za ove darove Uzvišeni Allah traži od nas uzdarje, koje se sastoji u vidnim manifestacijama zahvalnosti Njemu, kroz izražavanje i primjenu pet temeljnih islamskih dužnosti a to su:
1. Javnom i svakodnevnom priznavanju Božije egzistencije i Muhammedovog, a.s., poslanstva izgovarajući KELIMEI – ŠEHADET,
2. Redovnom vršenju pet dnevnih namaza,
3. Postu mjeseca Ramazana,
4. Davanju zekata, jednog dijela (2,5 %) od svoga imetka,
5. Obavljanju hadždža, jednom u životu.
Dakle, po šeriatskim propisima, hadždž je jedan od pet uvjeta da čovjek bude musliman. Ko ga ne obavi, ako je u mogućnosti, veliki je griješnik a ko ga zaniječe, postaje nevjernik tj. otpadnik od Islama.
KO JE DUŽAN OBAVITI HADŽDŽ?
Prema šeriatskim propisima musliman i muslimanka koji su:
–punoljetni, umno i tjelesno zdravi te materijalno imućni tj. imaju potrebni novac i obezbijeđenu porodicu u njihovom otsustvu.
–Jedan od uslova je i sigurnost puta odnosno mogućnost dobivanja pasoša i dr.
–Za ženu, pored navedenih uslova, potrebno je da u pratnji ima muža ili nekog od rodbine za koga se, po šeriatskim propisima ne bi mogla udati, ako je mlađa od 45 godina.
Onog časa kad se kod jednog muslimana ispune uslovi za hadždž, on postaje obavezan da ga izvrši, pa ga, prema tome, ne bi smio odgađati jer su mnogi govoreći “imam kad, još sam mlad” ili ” nisam spreman” ostali i bez imetka i bez hadždža.
KADA JE NAREĐEN HADŽDŽ?
Davno prije Muhammeda, a.s., kad je Božji poslanik Ibrahim, a.s., završio izgradnju KA’BE, uz pomoć svoga sina Ismaila, a.s., Allah, dž.š. mu je naredio da objavi ljudima da je hodočaste, jer je to Njegova, tj. Allahova dž.š. volja. To vidimo iz 26. ajeta poglavlja “EL HADŽDŽ” koji glasi:
“WE EZZIN FIN-NAASI BIL-HADŽDŽI JE’TUUKE RIDŽAALEN WE ‘ALAA KULLI DAAMIRIN JE’TIINE MIN KULLI FEDŽDŽIN ‘AMIIQIN.”
(“Oglasi ljudima hadždž. Oni će ti pohrliti iz svih krajeva (bližih i dalekih), pješke i na jahalicama koje su zbog velike udaljenosti omršavile.”)
Hadždž se, sa svojim različitim obredima, održao hiljadama godina prije pojave Muhammeda, a.s. Razumljivo da su predislamski Arapi vremenom u obrede hadždža unijeli mnoge stvari koje nemaju veze sa ibadetom jednom jedinom Bogu pa je nakon pojave Islama, šeste godine po hidžri, Uzvišeni Allah ponovo naredio obavljanje hadždža u suri “ALI IMRAN”, 97.
“…WE LILLAHI ‘ALEN-NASI HIDŽDŽUL-BEJTI MENISTETAA’A ILEJHI SEBIILA”.
(“Allah je zadužio ljude da hodočaste ovu kuću i to one ljude koji su u mogućnosti savladati put.”)
Prema ovom ajetu hadždž je primarna dužnost i obaveza koju su vjernici preuzeli, jer je to Allahova dž.š. volja koja se MORA ispoštovati.
Danas je KA’BA najveći duhovni centar svih muslimana svijeta i prema njoj se usmjeravamo u namazu.
ALLAH ČUVA KABU
Bilo je u prošlosti pokušaja da se sveti hram KA’BA, sruši, kako bi se time uklonilo mjesto duhovnog i trgovačkog centra predislamskih Arapa.
Među silnicima koji su pokušali srušiti KA’BU bio je guverner Jemena, Abesinac Ebreha. Sakupio je veliku vojsku i krenuo prema Mekki s namjerom da sruši KA’BU i pokori Arape. U blizini Mekke naiđe na veliko stado deva i ovaca, koje odmah zaplijeni. Među zaplijenjenom stokom bijahu i Abdul-Muttalibove deve.
Abdul-Muttalib se uputi u logor Ebrehe i zatraži da mu vrati deve, na što mu Ebreha, u čudu i sa podsmjehom reče: “Tražiš da ti vratim deve, a ne tražiš da ti poštedim KA’BU koja je tebi i tvojim pretcima bila svetinja, a koju ću ja sada srušiti jer sam zato i došao.”
Abdul-Muttalib, djed još nerođenog Božijeg poslanika, Muhammeda, a.s., na to ponosno odgovori: “Ja sam vlasnik svojih deva i o njima se staram a o KA’BI će se starati Gospodar KABE.”
Ebreha navali na Mekku, ali prije nego je uspio u nju ući, strada i on i cijela njegova vojska od jata ptica koje su u svojim kljunovima nosile neku vrstu užarene gline koju su bacale na Ebrehinu vojsku.
O ovome dogadjaju govori 105.-ta sura u Kur’anu, “EL-FIL”
Ovaj se događaj zbio one godine (570. po Isau a.s.) u kojoj se rodio posljednji Božiji poslanik, Muhammed a.s.
Arapi su ovu godinu nazvali “AMUL-FIL” – “godinom slona” zbog toga što je ispred silne Ebrehine vojske išao ogroman slon koji je trebao pomoću lanaca da sruši KA’BU.
Nije KA’BA smetala samo Ebrehi. I u novije vrijeme bilo je ljudi koji su s podozrenjem i mržnjom gledali na hadždž i KA’BU i smatrali ga glavnim izvorom sveislamskog bratstva i duhovnog jedinstva.
Za mnoge neprijatelje Islama i danas hadždž predstavlja jednu od najvećih smetnji za njihove antiislamske planove. Navešću dva primjera kako nemuslimani koji su neraspoloženi prema Islamu gledaju na instituciju hadždža:
Nekadašnji engleski premijer koji se zvao Hadston, živio je krajem devetnaestoga vijeka, pred svojim parlamentom ustaje i uzvikuje:
“Glavna prepreka našoj kolonizaciji islamskih krajeva su dvije stvari koje se moraju likvidirati, kolikogod nas to koštalo:
-Prvo je ova knjiga (tj. časni Kur’an)…” Malo je zašutio i zatim se okrenuo prema Istoku pokazujući rukom:
-“…I njihova KA’BA u Mekki.”
Jedan kršćanski misionar kaže u svom izvještaju:
“Islam ostaje čvrsta hridina kojom će se razbijati lađa kršćanskog misionarstva dokle god u Islamu postoje tri glavne institucije:
-Kur’an,
-sedmični skup petkom (džuma namaz) i
-godišnji kongres hadždža.”
Neka nam Uzvišeni Allah otvori oči pred tajnama islamskog ibadeta,
Neka nam ulije odlučnost i snagu da budemo spremni zauzeti svoje časno mjesto islamske slave i veličine u smislu kur’anskog ajeta:
“WE LILLAHIL-‘IZZETU WE LI RESULIHI WE LIL MU’MININ”
(“Ponos i veličina pripadaju Allahu, Poslaniku i vjernicima”)
AMIN.
Related Posts
Džuma namaz 18.03.2011
XI. Džuma, 18. 03. 2011./13. Rebiu-l-ahir 1432. h.g. Jedinstvo džemata je iskaz TEWHIDA Svaka slava pripada Uzvišenom Stvoritelju, Jedinom Koji je dostojan svake hvale. Hvala Allahu, Uzvišenome Gospodaru na svim dobrima kojima nas neprestalno obasipa i daruje! Neka je salavat i selam na Njegovog Poslanika Muhammeda a.s. kao i na njegovu časnu porodicu, plemenite ashabe …
HUTBA – EMANET
Hutba – Ovaj život će proći
5. februar 2021. / 23. džumadel-uhra 1442. h. g. Hutba – Ovaj život će proći Draga braćo i sestre. Danas je 23. džumadel-uhra 1442. hidžretske godine, odnosno 5. februar 2021. po Isau, a.s. Prvi datum nam govori koliko je vremena proteklo od hidžre posljednjeg Allahovog Poslanika Muhammeda a.s., iz Mekke u Medinu, a drugi datum …
U Sarajevu održan seminar za glavne imame iz bošnjačke dijaspore
Sarajevo, 25. februar 2015. (MINA) – U Sarajevu je jučer (24.02.2015.) održan stručni seminar za glavne imame Islamske zajednice iz bošnjačke dijaspore. Seminar je održan pod pokroviteljstvom Uprave za vanjske poslove i dijasporu uz saradnju sa Upravom za vjerska pitanja. Moderator seminara je bio direktor Uprave za vjerska pitanja mr. Nusret Abdibegović, a predavači su …