Hvala Allahu, Gospodaru svjetova!
Salavat i selam neka je na posljednjeg Allahovog poslanika, Muhammeda, a.s.,
njegovu porodicu, ashabe i sve one koji ga slijede na putu islama! Allah,
dž.š., je u Kur’anu rekao: “…Hodočastiti Hram dužan je, Allaha
radi, svaki onaj koji je u mogućnosti; a onaj koji neće da vjeruje – pa,
zaista, Allah nije ovisan ni o kome.” (Alu Imran, 97)
Muhammed, a.s. je rekao: „Islam se temelji na ovih pet stvari:
Vjerovanju da nema Boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov poslanik,
klanjanju namaza, davanju zekata, obavljanju hadždža i postu mjeseca
ramazana.”(Buharija i Muslim)
Proteklih dana širom Bosne i Hercegovine, islamskog svijeta i bošnjačke
dijaspore priređivane su hadžijske ili ikrar dove našoj braći i sestrama koje
ove godine planiraju obaviti hadždž.
Ovakvi događaji pobuđuju u nama želju da i mi, poput naše braće i sestara,
budućih hadžija, budemo priređivači ovakvih manifestacija koje prethode
kretanju na najznačajnije putovanje ka plemenitoj
Ka’bi, prema kojoj se svi u namazu okrećemo i koja je naš prostorni i duhovni
orijentir.
Braćo i sestre, nije mala stvar u životu vjernika doživjeti priliku za
obavljanje hadža, pogotovo kada znamo da put do Ka’be vodi preko četiri
osnovne dužnosti koje prethode ovoj dužnosti.
Mi znamo da se islam sastoji iz pet osnovnih
temelja ili stubova. Ove stubove islama ili osnovne islamske dužnosti možemo
posmatrati i kao etape ili stanice kroz koje moramo proći.
Prva etapa
ili stanica je prihvatanje šehadeta tj. da srcem
i riječima prihvatimo i priznamo Allah, dž. š., za našeg Gospodara i priznamo
da je Muhammed, a.s., Božiji Poslanik. Bez ovoga priznanja sve ostale dužnosti
nemaju svrhu.
Kada prihvatimo Allaha, dž.š., kao
Stvoritelja svega postojećeg, tu svoju vjeru prvo potvrđujemo klanjanjem namaza. Namaz je
glavni stub vjere! Prihvatanje namaza je druga etapa ili stanica kroz koju prolazimo. Padanjem na sedždu pokazujemo Božiju svemoć a
vlastitu nemoć. Vjera je, inače, nevidljiva i krije u našim srcima i drugi
ljudi je ne mogu uočiti ili vidjeti. Klanjanjem namaza mi se, kao vjernici
počinjemo uočavati i već se vidimo, postojimo, ima nas. Drugi nas prepoznaju
kao vjernike i muslimane.
Treća etapa ili
stanica je post mjeseca ramazana. Vjernik koji praktikuje namaz i
posti mjesec ramazana, stasit je i
vidljiv i niko nema pravo posumnjati u njegovu vjeru. Neki ne mogu podnijeti
teret ova dva ibadeta i na putu samopotvrđivanja kao vjernika odustaju. Samo
iskreni izdrže i njima to nije teško. Namaz i post, inače, spadaju u kategoriju
tjelesnih ibadeta.
Četvrta etapa
ili stanica kroz koju kao vjernici i muslimani moramo
proći jeste davanje propisanog zekata. To je materijalni ibadet.
U današnjem vremenu sveopće pohlepe za materijalnim stvarima mnogi padaju baš
na ovom ibadetu. Oni koji uspiju stići do ove četvrte faze ili stanice i koji u
njoj polože ispit, kao da već vide Ka’bu. Samo joj trebaju htjeti prići.
Dolazak do
Ka’be je peta etapa ili stanica.
Kada dođemo do Ka’be možemo reći da smo se kao vjernici realizirali. Stigli smo
do glavnog cilja u našim vjerničkim životima. Tamo nas čeka oprost od grijeha i
postajemo duhovno čisti, kao od majke rođeni.
Oni koji imaju sredstava i koji su u životu
bili iskreni u prakticiranju nabrojanih ibadeta, ne čekaju dugo. Brzo se
odlučuju za najvažnije putovanje. Vjera ih je naučila da je život kratak i da
se može prekinuti bilo kada. Ne odgađaju u nedogled ovo najvažnije putovanje.
Oni koji imaju sredstava a ne planiraju ići
na hadž, ili koji se pravdaju da nemaju sredstava a imaju ogromne kuće i
vikendice, skupa auta i, čak, planove za svoje unuke, neka znaju da sa ostalim
njihovim ibadetima nešto nije u redu! Da su iskreno prihvatili vjeru u Allaha,
dž.š., i da su iskreno obavljali obavezne ibadete, ne bi imali dileme hoće li
ili neće hadž obavljati.
Potrebno je naglasiti da, ukoliko se čovjek
sprema za hadž pa se prije toga razboli ili umre, slanje bedela/zamjene njemu kod
Allaha, d.š., daje status hadžije, kao da je lično obavio hadž.
Hadž je vrhunac ibadeta, pored ostalog i zato
što zahtijeva i tjelesni i materijalni angažman i napor, pa je i nagrada za
ispravno obavljen hadždž srazmjerna uloženom trudu – oprost grijeha!
Zbog toga Allahov poslanik Muhammed, a.s.,
kaže: „Ko obavi hadž i u toku nošnje ihrama ne bude imao odnos sa
ženom, niti ružne riječi izgovarao, vratit će se sa hadža oproštenih grijeha
kao na dan kada ga je majka rodila.” (Buhari, Muslim).
Dakle, vjernicima koji su iskreno i ispravno
obavili hadž daje se šansa za novi početak – početak kvalitetnijeg života, srca
čistog i neopterećenog ranije stečenim grijesima, a nema čovjeka bez
grijeha.
Šta za vjernika ima značajnije od prolaska
kroz život sa što manje grijeha? Ko od nas ne bi svim srcem želio da se
oslobodi odgovornosti za sve ružno što smo učinili u svojim životima? Zamislite
koliko je vrijedno da se čovjek pred Gospodarom oslobodi odgovornosti za djela
koja je radio cijeli život! Iskreno i ispravno obavljen hadždž daje nam
takvu povlasticu.
Kod nas se opravdano smatra da hadžija, nakon
povratka sa hadža, više ne smije javno griješiti. Smatra se da hadžija mora
čuvati svoj hadždž. Narod je po tom pitanju u pravu. Prljanje srca velikim
grijesima, naročito javno, nakon što je jedanput u potpunosti očišćeno, je
neshvatljivo i nema opravdanje.
Međutim, narod ko’ narod, ljudi ko ljudi. Od
drugih bi tražili bezgrješnost a sebi bi sve dopustili. Ako poštenje i
vjera trebaju krasiti hadžiju, iste osobine trebaju krasiti i one koji nisu
otišli na hadž. Zato, mmjesto da previše tretiramo hadžije, da se bavimo
ispitivanjem njihove vjere, bilo bi bolje da sami razmišljamo o svojoj vjeri i
vlastitom putovanju na hadž.
U jednom hadisu Božijeg poslanika Muhammed,
a.s., se kaže: “Hadžija i onaj ko obavlja umru su Allahovi gosti, pa
kada Ga mole, On im udovolji i oprosti im.” (Nesai)
Sve naše hadžije vjerovatno će iskoristiti
priliku koju će imati i doviti i moliti Svevišnjeg Allaha, dž.š., prvo za
vlastito dobro ali i za dobro – svoje
braće koji ove godine nisu Allahovi gosti, ali koji svojim životima, u ovom
dijelu svijeta, slijede islamsku uputu i praksu Božijeg poslanika Muhammeda,
a.s. Velika je stvar kada musliman za drugog muslimana čini dovu!
Zamolimo Uzvišenog Allaha, dž.š., da našim
delegatima, budućim Allahovim gostima, olakša put, da se n dove naših hadžija prime, hadždž
ukabuli, i da se čisti od grijeha hajirli vrate svojim kućama. AMIN!
16. novembar 2018./08. rebiul-evvel 1440. h. g. Hutba – Poslanik čovječanstva Hvala Allahu, dž.š., Koji nam je pokazao Put istine, Zakona, Koji nije izostavio ništa što je potrebno ljudskom rodu. Neka je salavat i selam na Božijeg poslanika, Muhammmeda, a.s., koji nam je objasnio Allahov, dž.š., zakon, koji važi za sva vremena i sve generacije …
18. Juni 2021. / 23. zul-ka’de 1437. h. g. HUTBA – Kurban – historijat i važnost Hvala Allahu, Gospodaru svjetova, Milostivom, Samilosnom. Neka je mir i Allahov blagoslov na Njegova Poslanika Muhammeda, a.s., na Poslanikovu, a.s., časnu porodicu, ashabe i sve sljedbenike Allahove, dž.š., vjere do Sudnjega dana. Poštovana braćo i sestre! U današnjoj hutbi …
16. mart 2018./28. džumade-l-uhra 1439. h.g. Hutba: Stiže nam redžeb, mjesec promjena Hvala Allahu Gospodaru svjetova, na neizmjernim blagodatima. Neka je salavat i selam na Allahovog poslanika Muhameda, a.s., na njegovu časnu porodicu, vrijedne ashabe i sve sljedbenike u dini-Islamu. Draga braćo u islamu, danas je 28. džumade-l-uhra a u sledeći ponedjeljak je prvi …
Hutba – Temelji islama i hadž
10. avgust 2018./28. zul- ka’de 1439. h. g.
Hutba – Temelji islama i hadž
Hvala Allahu, Gospodaru svjetova! Salavat i selam neka je na posljednjeg Allahovog poslanika, Muhammeda, a.s., njegovu porodicu, ashabe i sve one koji ga slijede na putu islama! Allah, dž.š., je u Kur’anu rekao: “…Hodočastiti Hram dužan je, Allaha radi, svaki onaj koji je u mogućnosti; a onaj koji neće da vjeruje – pa, zaista, Allah nije ovisan ni o kome.” (Alu Imran, 97)
Muhammed, a.s. je rekao: „Islam se temelji na ovih pet stvari: Vjerovanju da nema Boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov poslanik, klanjanju namaza, davanju zekata, obavljanju hadždža i postu mjeseca ramazana.” (Buharija i Muslim)
Proteklih dana širom Bosne i Hercegovine, islamskog svijeta i bošnjačke dijaspore priređivane su hadžijske ili ikrar dove našoj braći i sestrama koje ove godine planiraju obaviti hadždž.
Ovakvi događaji pobuđuju u nama želju da i mi, poput naše braće i sestara, budućih hadžija, budemo priređivači ovakvih manifestacija koje prethode kretanju na najznačajnije putovanje ka plemenitoj Ka’bi, prema kojoj se svi u namazu okrećemo i koja je naš prostorni i duhovni orijentir.
Braćo i sestre, nije mala stvar u životu vjernika doživjeti priliku za obavljanje hadža, pogotovo kada znamo da put do Ka’be vodi preko četiri osnovne dužnosti koje prethode ovoj dužnosti.
Mi znamo da se islam sastoji iz pet osnovnih temelja ili stubova. Ove stubove islama ili osnovne islamske dužnosti možemo posmatrati i kao etape ili stanice kroz koje moramo proći.
Prva etapa ili stanica je prihvatanje šehadeta tj. da srcem i riječima prihvatimo i priznamo Allah, dž. š., za našeg Gospodara i priznamo da je Muhammed, a.s., Božiji Poslanik. Bez ovoga priznanja sve ostale dužnosti nemaju svrhu.
Kada prihvatimo Allaha, dž.š., kao Stvoritelja svega postojećeg, tu svoju vjeru prvo potvrđujemo klanjanjem namaza. Namaz je glavni stub vjere! Prihvatanje namaza je druga etapa ili stanica kroz koju prolazimo. Padanjem na sedždu pokazujemo Božiju svemoć a vlastitu nemoć. Vjera je, inače, nevidljiva i krije u našim srcima i drugi ljudi je ne mogu uočiti ili vidjeti. Klanjanjem namaza mi se, kao vjernici počinjemo uočavati i već se vidimo, postojimo, ima nas. Drugi nas prepoznaju kao vjernike i muslimane.
Treća etapa ili stanica je post mjeseca ramazana. Vjernik koji praktikuje namaz i posti mjesec ramazana, stasit je i vidljiv i niko nema pravo posumnjati u njegovu vjeru. Neki ne mogu podnijeti teret ova dva ibadeta i na putu samopotvrđivanja kao vjernika odustaju. Samo iskreni izdrže i njima to nije teško. Namaz i post, inače, spadaju u kategoriju tjelesnih ibadeta.
Četvrta etapa ili stanica kroz koju kao vjernici i muslimani moramo proći jeste davanje propisanog zekata. To je materijalni ibadet. U današnjem vremenu sveopće pohlepe za materijalnim stvarima mnogi padaju baš na ovom ibadetu. Oni koji uspiju stići do ove četvrte faze ili stanice i koji u njoj polože ispit, kao da već vide Ka’bu. Samo joj trebaju htjeti prići.
Dolazak do Ka’be je peta etapa ili stanica. Kada dođemo do Ka’be možemo reći da smo se kao vjernici realizirali. Stigli smo do glavnog cilja u našim vjerničkim životima. Tamo nas čeka oprost od grijeha i postajemo duhovno čisti, kao od majke rođeni.
Oni koji imaju sredstava i koji su u životu bili iskreni u prakticiranju nabrojanih ibadeta, ne čekaju dugo. Brzo se odlučuju za najvažnije putovanje. Vjera ih je naučila da je život kratak i da se može prekinuti bilo kada. Ne odgađaju u nedogled ovo najvažnije putovanje.
Oni koji imaju sredstava a ne planiraju ići na hadž, ili koji se pravdaju da nemaju sredstava a imaju ogromne kuće i vikendice, skupa auta i, čak, planove za svoje unuke, neka znaju da sa ostalim njihovim ibadetima nešto nije u redu! Da su iskreno prihvatili vjeru u Allaha, dž.š., i da su iskreno obavljali obavezne ibadete, ne bi imali dileme hoće li ili neće hadž obavljati.
Potrebno je naglasiti da, ukoliko se čovjek sprema za hadž pa se prije toga razboli ili umre, slanje bedela/zamjene njemu kod Allaha, d.š., daje status hadžije, kao da je lično obavio hadž.
Hadž je vrhunac ibadeta, pored ostalog i zato što zahtijeva i tjelesni i materijalni angažman i napor, pa je i nagrada za ispravno obavljen hadždž srazmjerna uloženom trudu – oprost grijeha!
Zbog toga Allahov poslanik Muhammed, a.s., kaže: „Ko obavi hadž i u toku nošnje ihrama ne bude imao odnos sa ženom, niti ružne riječi izgovarao, vratit će se sa hadža oproštenih grijeha kao na dan kada ga je majka rodila.” (Buhari, Muslim).
Dakle, vjernicima koji su iskreno i ispravno obavili hadž daje se šansa za novi početak – početak kvalitetnijeg života, srca čistog i neopterećenog ranije stečenim grijesima, a nema čovjeka bez grijeha.
Šta za vjernika ima značajnije od prolaska kroz život sa što manje grijeha? Ko od nas ne bi svim srcem želio da se oslobodi odgovornosti za sve ružno što smo učinili u svojim životima? Zamislite koliko je vrijedno da se čovjek pred Gospodarom oslobodi odgovornosti za djela koja je radio cijeli život! Iskreno i ispravno obavljen hadždž daje nam takvu povlasticu.
Kod nas se opravdano smatra da hadžija, nakon povratka sa hadža, više ne smije javno griješiti. Smatra se da hadžija mora čuvati svoj hadždž. Narod je po tom pitanju u pravu. Prljanje srca velikim grijesima, naročito javno, nakon što je jedanput u potpunosti očišćeno, je neshvatljivo i nema opravdanje.
Međutim, narod ko’ narod, ljudi ko ljudi. Od drugih bi tražili bezgrješnost a sebi bi sve dopustili. Ako poštenje i vjera trebaju krasiti hadžiju, iste osobine trebaju krasiti i one koji nisu otišli na hadž. Zato, mmjesto da previše tretiramo hadžije, da se bavimo ispitivanjem njihove vjere, bilo bi bolje da sami razmišljamo o svojoj vjeri i vlastitom putovanju na hadž.
U jednom hadisu Božijeg poslanika Muhammed, a.s., se kaže: “Hadžija i onaj ko obavlja umru su Allahovi gosti, pa kada Ga mole, On im udovolji i oprosti im.” (Nesai)
Sve naše hadžije vjerovatno će iskoristiti priliku koju će imati i doviti i moliti Svevišnjeg Allaha, dž.š., prvo za vlastito dobro ali i za dobro – svoje braće koji ove godine nisu Allahovi gosti, ali koji svojim životima, u ovom dijelu svijeta, slijede islamsku uputu i praksu Božijeg poslanika Muhammeda, a.s. Velika je stvar kada musliman za drugog muslimana čini dovu!
Zamolimo Uzvišenog Allaha, dž.š., da našim delegatima, budućim Allahovim gostima, olakša put, da se n dove naših hadžija prime, hadždž ukabuli, i da se čisti od grijeha hajirli vrate svojim kućama. AMIN!
Ismet Zejnelović, imam ZBGA
Related Posts
Hutba – Naša svakodnevna borba
Hutba – Poslanik čovječanstva
16. novembar 2018./08. rebiul-evvel 1440. h. g. Hutba – Poslanik čovječanstva Hvala Allahu, dž.š., Koji nam je pokazao Put istine, Zakona, Koji nije izostavio ništa što je potrebno ljudskom rodu. Neka je salavat i selam na Božijeg poslanika, Muhammmeda, a.s., koji nam je objasnio Allahov, dž.š., zakon, koji važi za sva vremena i sve generacije …
Kurban – historijat i važnost
18. Juni 2021. / 23. zul-ka’de 1437. h. g. HUTBA – Kurban – historijat i važnost Hvala Allahu, Gospodaru svjetova, Milostivom, Samilosnom. Neka je mir i Allahov blagoslov na Njegova Poslanika Muhammeda, a.s., na Poslanikovu, a.s., časnu porodicu, ashabe i sve sljedbenike Allahove, dž.š., vjere do Sudnjega dana. Poštovana braćo i sestre! U današnjoj hutbi …
Hutba: Stiže nam redžeb, mjesec promjena
16. mart 2018./28. džumade-l-uhra 1439. h.g. Hutba: Stiže nam redžeb, mjesec promjena Hvala Allahu Gospodaru svjetova, na neizmjernim blagodatima. Neka je salavat i selam na Allahovog poslanika Muhameda, a.s., na njegovu časnu porodicu, vrijedne ashabe i sve sljedbenike u dini-Islamu. Draga braćo u islamu, danas je 28. džumade-l-uhra a u sledeći ponedjeljak je prvi …